پشت صحنه های یازدهمین جام بین المللی شطرنج خزر

پایگاه همدان شطرنج

تصویر جاودانه ای از گردهمایی بزرگ تلاشگران عرصه اندیشه در جام بین المللی خزر

یازدهمین دوره مسابقات بین المللی شطرنج جام خزر ( بزرگترین و نیرومندترین رویداد شطرنجی سال 1391 ایران ) با حضور تقریباً 600 شرکت کننده از 10 کشور دنیا ار 11 لغایت 18 اسفند در شهر رشت و به کوشش هیأت شطرنج استان گیلان و با همکاری اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان و فدراسیون شطرنج کشور برگزار شد .

خوشبختانه اخبار و تصاویر این تورنمنت بزرگ ورزشی بارها در رسانه های داخلی و حتی خارجی ، بطور مطلوب انعکاس یافت ؛ اما متاسفانه کمتر از قدرت و درایت مدیریتی و اجرایی که بطور تمام وقت در پشت صحنه ی این رویداد کم نظیر شطرنجی در جریان بود ، خبر و تصویری به میان آمد ؛ لذا وظیفه ی خودم دانستم به عنوان فردی که حداقل از آغاز مراسم افتتاحیه تا پایان مراسم اختتامیه این رقابت های باشکوه شطرنجی ، از نزدیک شاهد تلاش های شبانه روزی اعضای غیرتمند هیأت شطرنج استان گیلان ، بالخص رئیس پرتلاش و خستگی ناپذیر این مجموعه ( مهندس کیومرث بیات ) و خانواده محترم ایشان بودم ؛ چند نکته ی دیده نشده و یا کمتر دیده شده ی این دوره از مسابقات را به شرح ذیل به استحضار جامعه ی بزرگ ورزش شطرنج ایران برسانم :

 

حضور تقریباً 600 شطرنجباز از 10 کشور دنیا در جام بین المللی خزر

شرکت نزدیک به 600 شطرنجباز از 10 کشور جهان ، متشکل از : ایران ، روسیه ، هند ، ارمنستان ، بلاروس ، گرجستان ، لیتوانی ، عراق ، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان در این مسابقات ، که علت این استقبال گسترده ی شطرنج بازان را باید در عقبه ی مطلوب 10 ساله ی این دوره از رقابت ها دانست .

برگزاری اولین مسابقه ی رده سنی 6 سال ورزش شطرنج ایران

برای نخستین بار در کشور ، هیأت شطرنج استان گیلان در جام بین المللی شطرنج خزر اقدام به برگزاری مسابقه شطرنج در رده سنی 6 سال نمود . از آن جا که در سال آینده کشورمان میزبان مسابقات شطرنج قهرمانی آسیا در رده های سنی 6 تا 18 سال است ، این مسابقه محک خوبی برای آینده سازان ورزش شطرنج کشورمان در این رده سنی حساس بود .

تصویر فوق مربوط به "پویا پورمهران" از استان تهران است که با کسب 9 امتیاز ( تمامی امتیازات موجود ) قهرمان اولین مسابقه ویژه 6 ساله های ورزش شطرنج ایران در جام بین المللی شطرنج خزر شد .

با قاطعیت می توانم بگویم ! که در آینده از پویا پورمهران

( بزرگ مرد کوچک عرصه ی اندیشه ) بیشتر خواهید شنید

اجرای اولین دیدار نمادین بوکس شطرنج ایران در جام بین المللی شطرنج خزر

با آنکه برخی از رسانه های تخصصی شطرنج کشور با توجه به راس ساعت برگزار شدن سال قبل این رقابت ها ، از تاخیر اولیه آغاز مسابقات نوشتند ، که ما نیز معتقدیم ای کاش این تاخیر نیز واقع نمی شد ؛ اما به این نکته اشاره نشد که قسمت عمده ی این تاخیر نه بخاطر انجام اولین مسابقه ی نمادین شطرنج بوکس ایران در مراسم افتتاحیه ( جزء اختیارات برگزار کننده ) بلکه بیشتر به دلیل مسائل امنیتی جهت حضور مسئولین ارشد استان در مراسم افتتاحیه ( خارج از حیطه ی اختیارات برگزار کننده ) واقع شد که حتی این مسئولین عزیز در سخنرانی های خود ، شخصاً از حاضرین عذرخواهی نمودند.

خیر مقدم چهره به چهره با یکایک شرکت کنندگان

کیومرث بیات ( رئیس هیأت شطرنج استان گیلان ) با همه ی فشارها و کارهای بی شمار اجرایی که بالخص قبل از شروع مراسم افتتاحیه مسابقات بر دوش داشتند ؛ اما در حد ممکن سعی می کردند ، بصورت حضوری و چهره به چهره به یکایک شرکت کنندگان در هنگام ورود به محل برگزاری مسابقات ،  خوش آمدگویی کنند و از آسایش کامل آنان مبنی بر محل اسکان ، ثبت نام راحت و دیگر موارد ضروری مطمئن شوند !

به جرات می توانم بگویم ! این سبک از مهمان نوازی ، مخصوصاً در هنگامی که

مسئولیت برگزاری بزرگترین رویداد بین المللی شطرنج سال کشور

بر گردن شماست ، بسیار قابل توجه و بی نهایت قابل تقدیر بود

ارتباط قوی و تنگاتنگ با مسئولین عالی رتبه ی استان گیلان

حضور مسئولین ارشد استان گیلان ، از جمله : نمایندگان مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی و مدیرکل ورزش و جوانان استان گیلان و اعضای شورای اسلامی شهر رشت و روسا و نمایندگان اکثر ادارات استان گیلان در مراسم افتتاحیه ، حاکی از روابط مستحکم و مدیریت شده ی هیأت شطرنج استان گیلان با دیگر مراکز استانی گیلان بود .

جام بین المللی شطرنج خزر ، عامل پیوند دهنده ی دوباره صدا و سیما با شطرنج

یازدهمین دوره مسابقات بین المللی شطرنج جام خزر در اخبار صدا و سیما و مطبوعات بازتاب خیره کننده ای داشت . توجه ویژه رسانه ها به این رقابت بزرگ ، موجب مسرت خاطر اهالی عرصه ی اندیشه گردید و این مهم به تنهایی یک موفقیت بزرگ برای برگزارکنندگان این تورنمنت و شطرنج ایران بود .

مسابقه ی نمادین شطرنج بوکس که برای نخستین بار در تاریخ ایران

در مراسم افتتاحیه جام بین المللی شطرنج خزر برگزار شد

حتی در اخبار رسانه های خارجی نیز انعکاس یافت

قرعه کشی های روزانه و دست دلبازی های کیومرث خان

بارها شاهد بودم ، با آنکه کل مبلغ جمع آوری شده از فروش برگه های قرعه کشی به 100 هزار تومان هم نمی رسید ، اما آقای بیات بخاطر پاسداشت حضور شطرنج بازان و خانواده های عزیز حاضر در سالن مسابقات 300 هزار تومان جایزه تعیین و نقداً پرداخت می کرد و اگر دیگر اعضای هیأت به موقع پا در میانی نمی کردند ، فکر کنم تعیین تعداد جایزه بگیران هر روز قرعه کشی توسط آقای بیات از مرز تعداد کل حاضرین ( حدوداً 800 نفر ) نیز بسادگی می گذشت !

نکته ی جالب اینکه آقای بیات ، از ضرر مالی این عمل توسط مسئول مالی مسابقات در لحظه با خبر می شد ، اما کار خودش ( افزایش تعداد جایزه بگیران ) را ادامه می داد !

زیرا ایشان ( آقای بیات ) مسئولی نبود که شور و شوق و لبخند رضایت شطرنج بازان و خانواده های آنان را با نگاه حسابگرانه ، محاسبه کند !

سرپرست مسابقات : 1 نفر ، 2 نفر ، 3 نفر ... 5 نفر ... 10 نفر ... 20 نفر ...

سرداور مسابقات : ساعت ها رو استارت کنید !


شایسته به شایستگی جای خالی احسان را در جام بین المللی شطرنج خزر پر کرد

استاد بزرگ احسان قائم مقامی ، در آخرین لحظات به علت آماده سازی خود جهت رقابت دو جانبه با نایب قهرمان اسبق شطرنج جهان "نایجل شورت" موفق به حضور در این مسابقات نشد .

لازم به توضیح است که همسر گرامی اش ، استاد بین المللی بانوان "شایسته قادر پور" در این مسابقات حضور یافت .

قهرمان کشور و فاتح جام فجر ، مغلوب قدرت شطرنجی جام بین المللی خزر

استاد بزرگ اصغر گلی زاده ( قهرمان حال حاضر شطرنج کشور ) پس از پذیرش سومین باخت و امید نوروزی ( فاتح جام بین المللی فجر ) پس از پذیرش چهارمین باخت از ادامه حضور در یازدهمین جام بین المللی شطرنج خزر ، انصراف دادند .

همراهی و حمایت از شطرنج بازان حتی در خارج از حیطه ی وظایف

هیأت شطرنج استان گیلان ، حتی در هنگام خرید سوغاتی در کنار بازیکنان نا آشنا با شهر رشت ، بالخص بازیکنان خارجی بود و حتی در بعضی موارد اعضای خانواده ی رئیس هیأت به عنوان همراه و مترجم ، بازیکنان و خانواده های آنان را در بازار و ... همراهی و حمایت می کردند !

حق القدم ها ، نقداً و به ارز دلخواه اساتید پرداخت شد

حق القدم های درنظر گرفته شده برای اساتید ایرانی و خارجی در اواسط مسابقات نقداً و بصورت کامل پرداخت شد .

نکته جالب اینکه آقای بیات ، تا حد ممکن سعی می کردند که هر نوع ارزی که مورد طبع اساتید است را به آنها پرداخت کنند که این عزیزان دیگر مجبور به یافتن صرافی آن هم در شهر باران نشوند !

اهدای فوری جوایز ، همزمان با مشخص شدن نفرات جایزه بگیر

همزمان با برگزاری مراسم اختتامیه و حتی قبل از گرفتن عکس قهرمانان توسط خبرنگاران حاضر در محل ، آقای ترازی ( دبیر سختکوش هیأت شطرنج استان گیلان ) قهرمانان را یک به یک دستگیر ! و جوایز آنان را نقداً و آنلاین پرداخت می کردند .

بدرقه ی بازیکنان خارجی تا مرزهای خروجی کشور

با آنکه کم نداریم برگزار کنندگان مسابقات ورزشی که به وظایف خود در مقابل شرکت کنندگان حتی در زمان برگزاری مسابقات هم اهمیتی چندانی نمی دهند ؛ اما هیأت شطرنج استان گیلان و در راس آن کیومرث بیات ( سرپرست رقابت های بین المللی خزر ) علاوه بر طول مسابقات ، حتی پس از پایان مسابقات ، به رسم مهمان نوازی ایرانیان اصیل ! برای راحتی مهمانان خارجی جهت عزیمت به کشورهایشان ، حتی اقدام به کرایه اتوبوس های دربست تا مرزهای خروجی کشور نمودند که قطعاً هیچ توصیفی نمی تواند سپاسگزار این عمل قابل ستایش باشد .

کسب نورم های استادی مختلف توسط شطرنج بازان ایرانی

برگزاری مسابقات بین المللی در کشورمان زمانی توجیه پیدا می کند که شطرنج بازان مستعد ایرانی بتوانند در آن علاوه بر تجربه و افزایش ریتینگ ، عناوین بین المللی خود را نیز ارتقا دهند و یا به این عناوین دست یابند . که خوشبختانه در مسابقات بین المللی شطرنج جام خزر ، سیدحامد موسویان از استان گیلان موفق به کسب سومین نورم استاد بزرگی اش شد . همچنین علی فقیرنواز از گیلان  ، ابراهیم مومنی از بوشهر موفق به کسب نورم استاد بین المللی و رعنا حکیمی فرد از تهران موفق به اخذ نورم استاد بین المللی بانوان شدند .

نظارت تحسین برانگیز فدراسیون شطرنج کشور

مسئولین محترم کمیته های مختلف فدراسیون شطرنج کشور و شخص ریاست فدراسیون ( مهندس کامبوزیا ) لحظه به لحظه ، هر آنچه را که در جام بین المللی شطرنج خزر می گذشت را بصورت کامل رسد می کردند که این عمل ارزشمند ، بسیار مفید و قابل تقدیر بود .

 

« پایگاه همدان شطرنج »
www.hamadanchess.loxblog.com

پخش هزار و صد برگه ی اطلاع رسانی پایگاه همدان شطرنج

با هماهنگی و کسب اجازه از برگزار کننده مسابقات و سرداور بازی ها ، یازده بسته صدتایی ! برگه ی تبلیغاتی پایگاه همدان شطرنج در بین شطرنج بازان گرامی و خانواده های ارجمند این عزیزان و دیگر حاضرین در محل مسابقات پخش شد که وظیفه ی خودم می دانم بابت این همکاری صمیمانه و عمل به شعار "همه از یک خانواده ایم" از مسئولین بزرگوار مربوطه قدردانی نمایم .

سایت شطرنج حرفه ای ایران ، مرجعی برای دیگر رسانه های کشور

با تدبیر رئیس هوشمند هیأت شطرنج استان گیلان ( مهندس بیات ) برخلاف سال های گذشته ی جام بین المللی شطرنج خزر که مسئولین سایت وزین شطرنج حرفه ای ایران ( سایت رسمی هیأت شطرنج استان گیلان ) به جهت انجام کارهای اجرایی ، فرصت مناسبی برای پوشش خبری مطلوب این رقابت ها نمی یافتند ؛ این بار با تعیین مسئولی مشخص برای به روز رسانی سایت مذکور ، نه تنها در این زمینه موفق تر از قبل عمل کردند ؛ بلکه در طول این دوره از مسابقات ، سایت شطرنج حرفه ای ایران ، تبدیل به مرجعی شد تا دیگر رسانه های تخصصی شطرنج ایران بتوانند با استفاده از اخبار منتشره ی آن ، تصویر کامل تر و مطلوب تری از جام یازدهم خزر به جامعه ی بزرگ ورزش شطرنج کشور ارائه نمایند .

مقصود گیاهی ، سرداوری پرتلاش و خوش اخلاق و بی آلایش

در برخی از سایت های کشور به عدم حضور دو استاد گرجی در دور اول این بازی ها و اهدای نیم امتیاز  به هر یک از آنان اشاره شد که باید در تکمیل این خبر بگویم : موضوع فوق بنابر تصمیم سرداور مسابقات و با هماهنگی سرپرست مسابقات و کمیته های مربوطه در فدراسیون شطرنج کشور اخذ و اجرا شد .

ضمناً در مورد دیر به روز رسانی قرعه های جداول در سایت های رسمی نتایج مسابقات باید اضافه کنم که هر چند بنده نیز تا حدودی این ضعف را قبول دارم ، اما مشکل اینترنت شهر رشت که بصورت مرتب در حال رقابتی غیرشطرنجی با برگزار کنندگان بود و همچنین در دسترس نبودن اینترنت به دلایل فنی در محل برگزاری مسابقات ( سالن یادگار امام ) در این امر ، بی تاثیر نبود . ضمن اینکه در برخی از دورها نیز قرعه کشی دور بعد بازی ها در کمترین زمان ممکن بر روی سایت رسمی مسابقات قرار گرفت .

همچنین در مورد قرعه کشی جدول نوجوانان جام بین المللی خزر  که در برخی از محدود سایت های کشور متاسفانه با عنوان قرعه کشی های "عجیب و گیج کننده" و ... از آن یاد شده است ؛ باید بگوئیم که هر چند معتقدیم این روش ابتکاری جالب که البته تا کامل شدن آن راه طولانی در پیش است ! نباید برای اولین بار در یک مسابقه ی معتبر و بین المللی اجرا می شد که اینکار اشتباه بود ؛ اما باید یادآوری کنم این موضوع در اواسط مسابقات و به دلیل ابراز نگرانی برخی از خانواده ها به جهت محاسبه نشدن نتایج این جدول کلی در سیستم درجه دهی بین المللی ، به سرعت توسط برگزار کننده مسابقات پیگیری و با تلاش فراوان سرداور مسابقات و جدا سازی جدول هر یک از رده های سنی ( بدون هیچگونه تغییری در نتایج و قرعه کشی های دورهای قبلی ) حل شد .

در اینجا وظیفه ی خود می دانم از داور محبوب بین المللی تبریزی کشورمان که برای سومین بار متوالی ، قضاوت رقابت های بین المللی شطرنج جام خزر را بر عهده داشتند و به نحو مطلوب نیز از انجام این مهم سر بلند برآمدند ؛ تقدیر و تشکر نمایم . ضمن اینکه باید بگویم در طول این مسابقات چه به عنوان همکار و چه به عنوان هم اتاقی ! از ایشان نکات با ارزشی بسیاری آموختم .

محمود ترازی ( دبیر کاربلد هیأت شطرنج استان گیلان و داوری سختکوش )

یاوری مطمئن برای رئیس هیأت و جانشین سرداور جدول استادی جام بین المللی شطرنج خزر ، که در توصیف مزیت وجود ایشان گفته ی آقای بیات ( رئیس هیأت شطرنج استان گیلان ) را بازگو می کنم که می گفتند : "من اگر این ترازی رو نداشتم ، نمی دانم چه باید می کردم ؛ هر وقت که هستش ، خیالم از درست بودن همه چیز راحت راحته !"

آماده باش کامل خانواده ی بیات ، پا به پای پدر خانواده

اگر این همه جنب و جوش کیومرث خان را به حساب مسئولیتش به عنوان رئیس هیأت بگذاریم ، پس تلاش شبانه روزی همسر ، دختر و داماد او را دیگر به چه حسابی باید گذاشت !؟

شهره ( دختر بیات و داور فدراسیون جهانی شطرنج ) که صبح و بعدازظهر ، یکی از بیست داور مسابقات و شب ها مسئول تهیه pgn بازی ها بود ! من که بالاخره نفهمیدم که شهره ی عزیز در طول این مسابقات چه موقع هایی استراحت می کرد ! البته این نکته تعجب آوری نبود ؟! چون علاوه بر او ، زمان استراحت آقای بیات ( سرپرست مسابقات ) ، گیاهی ( سرداور مسابقات ) و چند عزیز دیگر ( از جمله : دو مسئول خانه شطرنج رشت و نگهبان مجموعه ی ورزشی یادگار امام ) را هم متوجه نشدم !

امیر ( همسر شهره ) که به عبارتی آچار همه کاره ی نیازمندی های تدارکاتی مسابقات بود ! و کافی بود که به هر مشکلی از هر نوع و اندازه ای بر بخورید و از او درخواست کمک کنی ؛ در لحظه مشکلات را به شکلات تبدیل می کرد ! و لحظاتی که در کنارمان بود ، خیالمان از هر نظر راحت بود ، چون بالاخره امیرخان بود !

لازم به توضیح است که بزرگترین توشه ی غیرشطرنجی این مسابقات برای بنده ، افتخار آشنایی و آغاز دوستی با امیر ( داماد بسیار دوست داشتنی و با اخلاق خانواده بیات ) بود که بابت آن نیز بسیار خوشحالم .

همسر آقای بیات که علاوه بر کارهای پشتیبانی مسابقات ، کار ترجمه و همراهی بانوان خارجی حاضر در مسابقات برای بازدید و خرید سوغاتی از شهر رشت را گهگاه بر عهده داشتند .

شهره ی عزیز ، علاوه بر تجربیات گرانبهایی که از پدر گرامیشان آموخته اند

دانش ، پشتکار و احساس وظیفه ی فوق العاده ای نیز دارند که در صورت ادامه ی

همین روند مثبت ، به زودی می توانند از داوران ممتاز و موثر بانوان شطرنج ایران باشند


تالاش شبانه روزی و همدلی کم نظیر کادر برگزاری جام بین المللی شطرنج خزر

خانواده ی بزرگ شطرنج استان گیلان و در راس آن داوران یازدهمین دوره مسابقات بین المللی جام شطرنج خزر ، با کوشش فراوان و همدلی مثال زدنی در راستای هر چه بهتر برگزار شدن این دوره از رقابت ها ، نهایت تلاش خود را بدون هیچ چشم داشتی بکار بستند .

هیأت شطرنج استان گیلان با فداکاری این عزیزان و ره نمایی مدیر و مدبر ، به نام "کیومرٍث بیات" در میدان عمل ثابت کردند که می توان با « همدلی و مدیریت کارآمد » و بدون بهانه تراشی ، شایسته عمل کرد !

تلاش مردان بی ادعای عرصه اندیشه را پاس بداریم

همه ی ما به عنوان یک ایرانی علاقمند به ورزش شطرنج به برگزاری شکوهمند جام بین المللی شطرنج خزر افتخار می نمائیم و می دانیم که برگزاری مسابقات شطرنج در سطح بین المللی که اتفاقاً یکی از بزرگترین تورنمنت منطقه ی خاورمیانه و کشورهای حوزه ی دریای خزر نیز محسوب می شود تا چه حد سخت و نیازمند برنامه ریزی دقیق و تدبیری هوشمندانه می باشد .

همچنین خوب می دانیم ! ارج نهادن برگزاری مطلوب و تداوم یازده ساله ی این رقابت ها ، بالخص در شرایط کنونی اقتصادی که اکثر مسابقات بین المللی شطرنج کشور تعطیل و یا بصورتی کم شأن برگزار می گردد ؛ در چند سطر نمی گنجد و به دفترها تلاش این عزیزان ستودنی است .


در خاتمه وظیفه ی خود می دانم ، بار دیگر از فدراسیون شطرنج کشور و هیأت شطرنج استان گیلان ، بالخص جناب آقای بیات ( که در این چند روز سعادت همنشینی با ایشان ، نکات بسیار مفید و ارزشمندی را از وی آموختم ) به جهت برگزاری مطلوب و با کیفیت این دوره از رقابت ها ، بی نهایت تقدیر و تشکر نمایم .

 

خداوند را بسیار شاکرم که در این رویداد مفید شطرنجی فرصت یافتم

به عنوان خدمتگذاری کوچک در خدمت جامعه ی بزرگ ورزش شطرنج ایران باشم

 

مهدی سلیم

( روابط عمومی جام بین المللی شطرنج خزر )

پایگاه خبری تخصصی ورزش شطرنج پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین

" همدان شطرنج "

www.hamadanchess.loxblog.com




لطفا نظرات ، پيشنهادات ، انتقادات و مطالب مورد نظر خود را با ما درميان بگذاريد .

اسلایدر